Dat alles zal de energiekost voor de consument op termijn doen dalen: kernenergie is vandaag nog steeds goedkoper, maar alleen maar omdat die centrales intussen afgeschreven zijn. Als we erin slagen de windmolenparken in optimale conditie te houden, zal die kost door de meeropbrengst ervan snel dalen.
Ook de Internet of Things-sensoren op de turbines spelen een belangrijke rol. Zeker omdat windenergie-installaties op zee soms wekenlang niet bereikbaar zijn door stormen. Aangezien die sensoren elke seconde duizenden parameters meten en via dataverbindingen naar de controlekamer sturen, kunnen de parken als geheel én vanop afstand worden opgevolgd. Meer nog: aangezien de input wordt opgeslagen in de cloud met zijn ongekende verwerkingscapaciteit, worden nieuwe inzichten mogelijk.
Drone als dieptemeter
Een ander monitoring-project is Echodrone, een samenwerking tussen Port of Antwerp en het Brugse maritiem technologiebedrijf dotOcean. Het gaat om een onbemande elektrisch aangedreven catamaran die automatisch de diepte uitmeet van ligplaatsen voor schepen. Zo kan tijdig vastgesteld worden of onderhoudsbaggerwerken nodig zijn om aangevoerd slib te verwijderen.
Uitmeten van diepte is momenteel de belangrijkste taak van Echodrone. Maar in de toekomst zou Echodrone ook kunnen ingezet worden voor de inspectie van maritieme infrastructuur. Zoals kaaimuren, sluisdeuren, betonrot, de ruimte tussen twee schepen, enzovoort. Ook het meten van de waterkwaliteit en het onderzoeken van olievlekken worden als mogelijkheid onderzocht.
Echodrone biedt alleen maar troeven: hij vaart autonoom en onbemand, is dus goedkoper en de onderhoudskosten zijn beperkt. Door de bescheiden omvang manoeuvreert hij ook gemakkelijk in moeilijke en voor werknemers gevaarlijke gebieden (hellende vlakken, ondiep water …).
Werk aan de winkel
Projecten met heel wat potentieel dus, maar ook met flink wat werk aan de winkel. Zo is het de bedoeling dat op termijn meerdere varende drones in de haven en op zee zullen ingezet worden. Drones die bovendien steeds slimmer zullen worden. Daar is echter nog veel onderzoek rond nodig.
Voor nieuwe windparkzones is de uitdaging vooral de stroom van de parken naar het vasteland krijgen – zeker wanneer die verder in zee liggen. Elektriciteit omzetten in waterstof is een alternatief, wegens gemakkelijker op te slaan en te transporteren. Maar deze optie zit nog volop in de onderzoeksfase én is nog niet rendabel.
Ook hier is de Blauwe Cluster initiator van meerdere projecten betrokken. Als clusterorganisatie die heel wat complementaire bedrijven samenbrengt, kunnen wij namelijk efficiënt partijen samenbrengen.