Is het einde van de vervuilende brandstofmotoren in zicht? Als het van BeHydro afhangt wel. Deze joint venture van de Antwerpse rederij CMB en Gentse motorenbouwer ABC zet resoluut in op waterstof als brandstof voor de toekomst. 

De nieuwe duale brandstofmotor werkt op een combinatie van waterstof en diesel, waarbij de waterstof in de motor geïnjecteerd en verband wordt. Met een maximaal vermogen van 1 MW is de motor bijzonder geschikt voor onder andere schepen, locomotieven en elektriciteitsgeneratoren 

Vergroening
Aangezien het restproduct van waterstof waterdamp is, zou de motor tot 85% minder CO2 produceren. Dat kan volgens de producenten een massale vergroening teweegbrengen. 'In theorie kan elke grote dieselmotor vervangen worden door een BeHydro motor’, aldus Alexander Saverys, CEO van CMB.

Ingebruikname
De eerste BeHydro-motor is bestemd voor de HydroTug, een sleepboot die in de nabije toekomst in de Antwerpse haven zal worden ingezet. Dit schip zal de allereerste waterstofsleepboot ter wereld zijn.

Toekomst
Maar daar blijft het niet bij. BeHydro wil in de nabije toekomst een motor lanceren die volledig op waterstof draait. Deze waterstofmotor zou tegen het tweede kwartaal van 2021 klaar moeten zijn.

Ook lid worden?

De Blauwe Cluster werd erkend door de Vlaamse overheid als zesde Vlaamse speerpuntcluster. Om optimaal van de unieke diensten van de cluster gebruik te maken en voor de verdere uitbouw van uw netwerk is lid worden een troef.