H2Tugboats

Kan waterstof als schone brandstof ingezet worden binnen de maritieme scheepvaart in Vlaanderen? De haalbaarheidsstudie H2Tugboats zoekt het uit en speelt daarbij in op twee complexe uitdagingen: de emissies van de scheepvaart verlagen en de infrastructuur in havens daarop afstemmen.
Status
Afgelopen
Duur
mrt 2022 - mrt 2023
Type
DBC-project, Nationaal project

Er gaan steeds meer stemmen op om waterstof als brandstof in te zetten binnen de maritieme scheepvaart. Heel wat technologische deelaspecten zijn al ontwikkeld, maar momenteel is er nog geen integrale oplossing die zowel technisch als commercieel haalbaar is.

De partners in het project H2Tugboats streven ernaar om het ombouwen van sleepboten op een efficiëntere en kostenbewustere manier uit te voeren. In dit kader wil men een omgebouwde sleepboot functioneel laten opereren in de haven van Zeebrugge om de optimalisatie van alle processen te onderzoeken. Daarbij denkt men onder andere aan het bunkerproces, het retrofitten van sleepboten en het aankopen van waterstof.

Tijdens de looptijd van de piloot zal de operationele impact van waterstof op een sleepboot volledig in kaart kunnen gebracht worden. Hierdoor zal er voor de verschillende operationele deelprocessen (veiligheid, bunkeren, onderhoud, keuringen) de meest efficiënte werkwijze kunnen bepaald worden waardoor dit in toekomstige retrofits kan meegenomen worden.

Het bouwen en uitbaten van een bunkerstation aan een productiefaciliteit met alle bijhorende randvoorwaarden is een tweede aspect, waarbij de operationele ervaring veel zal verduidelijken naar nog openstaande vragen.

Partners: Virya Energy, Boluda Towage Europe en Port of Antwerp-Bruges

Met steun van: VLAIO

Contactpersoon: Eveline Buyck

Blijf op de hoogte! Schrijf je in op onze nieuwsbrief: 

We versturen ongeveer om de 2 weken een nieuwsbrief.