Maritieme verbinding

Zeebrugge is de belangrijkste haven ter wereld voor de import en export van nieuwe wagens. De wereldhaven is ook een belangrijk centrum voor de overslag van goederen en een aardgasknooppunt. De band met het hinterland is bjigevolg erg belangrijk.

De haven van Zeebrugge boert goed, maar ziet zich ook geplaatst voor enkele belangrijke uitdagingen, zegt Joachim Coens, gedelegeerd bestuurder van de ‘Maatschappij van de Brugse Zeehaven’ (MBZ).

“We moeten duurzame hinterlandconnecties verder promoten. Daartoe ontwikkelden we een intermodale routeplanner. De binnenvaartontsluiting moeten we optimaliseren door onder meer het kanaal Brugge – Gent toegankelijk te maken voor schepen tot 2.500 ton en de regels voor estuaire vaart te verspoelen."

"Om wereldspeler te blijven voor de deepsea (zeeschepen die van buiten Europa komen, red.) moeten we onze eigen infrastructuur durven in vraag stellen. Een vervanging van de Visartsluis op korte termijn dringt zich op.”

“We staan ook voor geopolitieke uitdagingen met onder meer de Brexit. De haven van Zeebrugge heeft al van in zijn beginjaren een sterke band met het Verenigd Koninkrijk als handelspartner. We creëerden samen met verschillende partners het digitaal douaneplatform RX/SeaPort om de haven van Zeebrugge Brexit-proof te maken.”

Ook duurzaamheid wordt niet uit het oog verloren. “Binnen onze Clean Port Strategie nemen we verschillende initiatieven met de focus op LNG, windenergie en waterstofenergie. We zien dat heel wat schepen de omschakeling maken naar LNG. De haven van Zeebrugge kan hier als aardgasknooppunt een katalysator in spelen. We hopen in de nabije toekomst om met de groen opgewekte walstroom schepen op te laden.”

 

Lees meer over het domein Maritieme verbinding.