Maritieme verbinding

Vroeger waren er heel wat scheepswerven aan de Vlaamse kust, maar de meeste daarvan hebben ondertussen de boeken moeten sluiten. Een van de uitzonderingen is IDP Shipyard in Oostende. 

IDP Shipyard werd in 1922 opgericht als een coöperatieve maatschappij om de vissersvloot van Oostende te ondersteunen. Gaandeweg heeft de scheepswerf zich gespecialiseerd in het onderhouden en herstellen van professionele vaartuigen. Onder andere schepen van de Belgische marine, politieboten, loodsboten en vissersschepen kunnen er terecht.

Bij het herstellen en onderhouden van schepen komt heel wat kijken. Philippe De Vestele, Algemeen Directeur van IDP Shipyard, licht toe: "Het schip wordt op een trein drooggezet. Die trein wordt in de loods binnengereden. Onderaan het schip zie je duidelijk een metalen frame dat op wielen staat."

De scheepswerf  beschikt over twee loodsen en kan ongeveer 30 schepen per jaar behandelen. Naast gepland onderhoud wordt er ook geregeld een beroep gedaan op het bedrijf wanneer een schip in problemen verkeert. Dat impliceert dat het bedrijf te allen tijde moet klaarstaan om de nodige bijstand te verlenen.

Scheepswerven moeten dus heel flexibel zijn, en tegelijk een hoog niveau aan techniciteit en kwaliteit verzekeren. Niet gemakkelijk, maar het blijft wel een mooie en boeiende stiel. "Het geeft heel veel voldoening eenmaal de zaakjes afgewerkt zijn. Het traject zelf is soms wel rock-'n-roll, ja", vertelt Philippe. 

IDP Shipyard heeft trouwens de boot van de duurzame blauwe economie niet gemist. De scheepswerf neemt namelijk ook het onderhoud van windfarm catamarans voor haar rekening. Dit zijn de speciaal ontwikkelde schepen die naar de Belgische offshore windmolenparken varen voor het onderhoud van de offshore windturbines. Het ziet er dan ook naar uit dat men nog een mooie toekomst voor de boeg heeft.

Lees meer over het domein Maritieme verbinding.