EVERBLUE
In een eerste fase zullen meer dan 200 verschillende windtunneltests uitgevoerd worden om nauwkeurige en betrouwbare experimentele gegevens te verzamelen die kunnen worden gebruikt als benchmark voor de volgende fasen en voor toekomstige projecten. Het experimentele testprogramma zal gebaseerd zijn op één enkel containerschip dat representatief is voor de moderne zogenaamde Ultra Large Container Vessels (ULCS), en zal drie verschillende containerstapelconfiguraties omvatten.
In de tweede fase zullen numerieke simulaties worden uitgevoerd door middel van Computational Fluid Dynamics (CFD) - simulaties. De interessante gegevens zijn voornamelijk de windkrachten en -momenten die op het afgemeerde schip inwerken, maar ook het kostbare aanvullende inzicht met betrekking tot het stromingspatroon van de wind rond de havenconstructies (tanks en containerstapels) en de gestapelde containers op het schip, zoals verstrekt door CFD-simulaties.
Ten slotte zal in een derde fase de creatie van de unieke database uit windtunneltesten en CFD worden toegepast als input voor Dynamic Mooring Analysis (DMA) - simulaties, waarvoor MTD een in eigen huis ontwikkelde state-of-the-art code heeft. DMA-simulaties zullen de impact van verschillende windomstandigheden op het complexe dynamische systeem beoordelen, dat het afgemeerde schip, de afmeerapparatuur en de specifieke terminalstructuur en afmeerconfiguratie omvat. Het uiteindelijke doel van deze fase is de ontwikkeling van richtlijnen en aanbevelingen om de efficiëntie en veiligheid van het afmeren van ULCS en andere schepen met een hoge doorvaarthoogte te verbeteren.
Partners: Universiteit Gent (coördinator) en von Karman Institute for Fluid Dynamics (VKI)
Industry Advisory Board: BRABO, Multi Engineering, Port of Antwerp – Bruges, North Sea Port en Waterbouwkundig Labo
Met financiële steun van: VLAIO
Contactpersoon: Eveline Buyck