Grote Vlaamse projecten in de blauwe economie

Vlaanderen kijkt vooruit en heeft daarbij ook aandacht voor de blauwe economie. Wil je graag weten welke belangrijke infrastructurele werken momenteel uitgevoerd worden of binnenkort op ons afkomen? Lees waar Vlaanderen zich voor inzet en wat de toekomst te bieden heeft.
Nieuws
16 december 2024
Delen
LinkedInTwitterFacebook

Hieronder vind je een beknopt overzicht van een aantal belangrijke infrastructuurprojecten van de Vlaamse overheid die relevant zijn voor de blauwe economie in Vlaanderen. Meer gedetailleerde informatie vind je in de infobrochure van de Vlaamse Overheid.

Huidige projecten

Ontsluiting van Zeebrugge

1. A11

  • Doel: Elimineren van de ontbrekende schakels in het Vlaamse wegennet en zorgen voor een vlotter verkeersverloop van en naar de haven van Zeebrugge
  • Omschrijving: Verbinding tussen de gewestwegen N49 te Knokke (Westkapelle) en N31 te Brugge creëren via een nieuw aan te leggen hoofdweg. Dit vormt de zuidelijke begrenzing van de achterhaven van Zeebrugge.
  • Stand van zaken: Het project A11 bevindt zich momenteel voor het zevende jaar in de fase Maintenance. De overdracht van de infrastructuur rond Knokke en Westkapelle is voltooid.  De overdracht tussen Brugge en Zuienkerke is nog lopend.

     

2. Nieuwe sluis Zeebrugge

Doel: Zeebrugge wil de lokale bedrijvigheid en werkgelegenheid langdurig verankeren. Om dat te bereiken, willen ze de mobiliteit optimaliseren en de huidige verkeersdrukte verminderen. Daarnaast is het de bedoeling om de leefbaarheid te garanderen en ervoor te zorgen dat Zeebrugge een aangename plek is om te wonen en werken.

Omschrijving: Zeebrugge haven en omgeving klaarstomen voor de toekomst door middel van:

  1. Bouwen van een nieuwe sluis die voor een secundaire toegang zorgt tot de achterhaven
  2. Aanleg van Nx weg om doorgaand en havenverkeer te splitsen van het plaatselijke verkeer.
  3. Verbetering van de bestaande infrastructuur en voorzieningen in het projectgebied.

Stand van zaken: Toekomstig plan in de voorbereidingsfase

Ontsluiting Antwerpen

1. Extra Containercapaciteit Antwerpen (ECA)

Doel: extra mogelijkheden bieden voor containerbehandeling door de huidige capaciteit te verhogen, bijhorende industriële en logistieke terreinen op het havenplatform te voorzien en verschillende manieren te creëren om goederen naar het hoofdverkeersnet te transporteren. 

Omschrijving: De verwachte groei omtrent de haven van Antwerpen en containertrafiek opvangen door huidige en toekomstige maatregelen te ondernemen.

Stand van zaken: Lopend project in uitwerkingsfase, opgedeeld in meerdere deelprojecten.

2. Verhoging bruggen Albertkanaal

Doel: de toegankelijkheid verhogen voor binnenvaart en watertransport bevorderen door de bruggen te verhogen rond het kanaal. Op die manier kunnen er meer containers via het kanaal vervoerd worden.

Omschrijving: Verhoging van alle bruggen over het Albertkanaal tot een vrije hoogte van 9,10 m.

Stand van zaken: Intussen zijn 60 van de 62 bruggen verhoogd. Voor de 2 resterende brugprojecten zijn de werken volop in uitvoering.

 

Loodsboot

Doel: Ontwerpen en bouwen van één nieuwe loodsboot-tender voor de Noordzee en hierbij één van de oudere vaareenheden vervangen.

Omschrijving: Er is een hoge nood om de grote varende eenheden te vervangen voor de beloodsing op de Westpost wegens de slechte weersomstandigheden die deze boten beschadigen en ook omwille van ouderdom.

Stand van zaken: Project wacht op gunning om van start te gaan 

Overbruggen

Doel: Door veroudering van verschillende bruggen in Vlaanderen wil men deze toekomstbestendig, robuust en veilig maken voor alle weggebruikers.

Omschrijving:  een programma van de Vlaamse overheid om vaste en beweegbare bruggen in Vlaanderen versneld te renoveren, te vernieuwen of te moderniseren. Het programma zet in op een snelle en efficiënte aanpak van verouderde bruggen.

Stand van zaken: Het project van de vaste bruggen zit momenteel in de gunningsfase(start van werken beginnen voorjaar 2026)

Het ander project rond beweegbare bruggen is nog in de voorbereiding.

belgische kust

Toekomstige projecten

Onderstaand overzicht van toekomstige projecten biedt een blik op de toekomstige projectpijplijn met grote projecten en programma’s van de Vlaamse overheid. 

Deze lijst biedt inzicht in belangrijke investeringsprojecten die zich nu nog in een onderzoeksfase bevinden en in de toekomst tot realisatie kunnen komen.

Ontsluiting van Zeebrugge

1. Doortocht Brugge

Er is nood aan een betere ontsluiting van de havens van Brugge en Zeebrugge. Aansluitend vraagt de binnenvaartsector om de mobiliteit bij de doortocht van Brugge te optimaliseren. Ten slotte wil de Vlaamse overheid ook de mogelijkheden van een opwaardering van het Kanaal Gent-Oostende onderzoeken.

2. N31 Brugge-Zeebrugge: omvormen tot 2x2 met ventwegen of 2x3, doortocht Lissewege wegwerken (ML 15)

Dit project sluit aan op het project Nieuwe Zeesluis Zeebrugge (zie hierboven). Deze omvorming houdt rekening met de leefbaarheid van de aangelanden, waarbij het doorgaand verkeer van het plaatselijk verkeer wordt gescheiden. 

Ontsluiting Antwerpen

1. Tweede Tijsmanstunnel

Er is nood aan een betere doorstroming op de R2. Dit zal de ontsluiting van de Antwerpse haven ten goede komen. De overheid heeft hierbij een aantal zaken op oog. 

In het kader van een betere verkeersafwikkeling en een grotere verkeersveiligheid is er een behoefte aan de aanleg van een Tweede Tijsmanstunnel en een renovatie van de huidige tunnel.

2. Complex Project 'De Nieuwe Rand'

Dit project heeft tot doel het oostelijke deel van het Antwerpse Haventracé te realiseren. De bereikbaarheid van de haven van Antwerpen zal hierdoor aanzienlijk verbeteren, en het doorgaand verkeer zal zoveel mogelijk om de stad geleid worden.

Project Kustvisie

Een stijgende zeespiegel vormt een extra uitdaging om onze kust blijvend te beschermen en de veiligheid van de bevolking te garanderen. Dit project wil nagaan welke aanpak nodig is om onze kust en het achterland ook op lange termijn te beschermen tegen de zeespiegelstijging. 

Opwaardering van het Kanaal Bossuit-Kortrijk

Vanaf Bossuit tot net voor het centrum van Kortrijk is het Kanaal Bossuit-Kortrijk een vaarweg van klasse IV. In het centrum van Kortrijk kan enkel scheepvaart van klasse I plaatsvinden.

Het doel van het project is een aantal knelpunten langs het kanaal aan te pakken zodat het een volwaardige verbinding van klasse V wordt.

Blijf op de hoogte! Schrijf je in op onze nieuwsbrief: 

We versturen ongeveer om de 2 weken een nieuwsbrief.