Meer beleidsaandacht voor bescherming kritieke maritieme infrastructuur

In het huidige geopolitieke klimaat wordt het des te belangrijker om onze infrastructuur op zee goed te beveiligen. Het regeerakkoord erkent deze problematiek, en de federale kamercommissie Landsverdediging onderzoekt welke maatregelen er dienen genomen te worden.
Nieuws
21 februari 2025
Delen
LinkedInTwitterFacebook

Op 12 februari 2025 vond in de Kamercommissie Landsverdediging een hoorzitting plaats over het Maritiem Informatie Kruispunt (MIK) en de relatie tot onze kritieke infrastructuur. Fregatkapitein Kurt De Winter, tevens directeur van het Maritiem Operatiecentrum (MOC) in Zeebrugge, gaf tekst en uitleg over de werking van het MIK en de maritieme uitdagingen waarmee ons land geconfronteerd wordt.

Strategisch belang van de Noordzee

België speelt een cruciale rol als maritiem land. Onze Noordzee is niet alleen een van de drukst bevaren routes ter wereld, maar herbergt ook essentiële kritieke infrastructuur zoals windmolenparken, energie- en datakabels en de LNG-terminal in Zeebrugge. De bescherming van deze infrastructuur tegen spionage, sabotage en cyberaanvallen is een prioriteit.

De Noordzee vanuit de ruimte

Taken en werking van het MIK

Het MIK, gevestigd in Zeebrugge, heeft als voornaamste taak de beveiliging en naleving van wetgeving op zee. Het coördineert acties tegen illegale lozingen, mensensmokkel en andere maritieme misdrijven. Het werkt hiervoor nauw samen met Defensie, Scheepvaartpolitie, Douane & Accijnzen en DG Scheepvaart. Bovendien houdt het MIK toezicht op alle schepen die Belgische havens willen binnenvaren, inclusief niet-NAVO-schepen die door onze wateren passeren.

Nieuwe wetgeving en internationale samenwerking

Sinds 1 januari 2023 is het nieuwe Belgische Scheepvaartwetboek van kracht, waarin onder andere camerawetgeving op zee wordt geregeld. Daarnaast speelt de Nationale Autoriteit voor Maritieme Beveiliging (NAMB) een centrale rol in de coördinatie van maritieme beveiliging. Samenwerkingen met partners zoals MarCom (VK), North Seal Platform (zes Noordzeelanden) en het EU Coastguard Forum versterken de internationale veiligheidssamenwerking.

Maritieme dreigingen en beveiliging

De Belgische kustwachtstructuur is opgebouwd rond twee pijlers: het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) in Oostende, dat zich richt op veiligheid en reddingsoperaties, en het MIK, dat zich richt op beveiliging. Dreigingen variëren van illegale smokkel en sabotagedaden tot grijze oorlogsvoering zoals GPS-spoofing en cyberaanvallen. Opvallend is de stijging van Russische hybride schepen in onze wateren, die extra aandacht krijgen van de diensten.

Beveiliging kritieke infrastructuur defensie
© Defensie

Beleidsaanbevelingen en toekomstplannen

Tijdens de hoorzitting werden tal van vragen gesteld over operationele uitdagingen, samenwerking met private partners en de inzet van nieuwe technologie zoals AI. Fregatkapitein De Winter benadrukte het belang van efficiënte samenwerking en bijkomende investeringen, zoals de aanschaf van een extra patrouillevaartuig en de verdere ontwikkeling van AI-toepassingen binnen het MIK.

Vervolg

De commissievoorzitter stelde voor om een bezoek aan het MIK te organiseren voor de commissieleden om een beter inzicht te krijgen in de werking. De Blauwe Cluster blijft deze ontwikkelingen op de voet volgen, gezien de impact op de maritieme en offshore-industrie.

Blijf op de hoogte van verdere updates via onze website en onze andere kanalen!

Blijf op de hoogte! Schrijf je in op onze nieuwsbrief: 

We versturen ongeveer om de 2 weken een nieuwsbrief.