Resultaten bevraging rond economische bedrijvigheid op zee

De partners in het project Test@Sea lanceerden in september een bevraging onder het grote publiek rond economische activiteiten in de Belgische Noordzee. De resultaten zijn ondertussen verwerkt. We delen de belangrijkste inzichten van deze enquête graag met jullie.
Nieuws
25 oktober 2024
Delen
LinkedInTwitterFacebook

Voor velen is onze zee een watermassa met in de verte de horizon. Maar de Belgische Noordzee is ook een belangrijke broeihaard van economische bedrijvigheid. Met welke activiteiten aan, op en in zee is het grote publiek allemaal vertrouwd? 

Om het antwoord op deze vraag te weten te komen, organiseerden POM West-Vlaanderen en De Blauwe Cluster in september 2024 een publieksbevraging. Het doel hiervan was te bepalen in welke mate men zich bewust is van complexe interactie en samenwerking op zee.

De belangrijkste bevindingen van deze enquête kun je hieronder vinden.

Takeaways

  1. Algemeen bewustzijn
  • Veel respondenten hebben een sterke band met de zee, zowel persoonlijk (door wonen, werken of tweede verblijf) als door interesse in de natuur.
  • De helft van de deelnemers is vertrouwd met concepten zoals de "Blauwe Economie" en "Mariparken".

2. Offshore windenergie

  • Ongeveer de helft van de respondenten wist dat 10% van de energie in België afkomstig is van offshore windparken; 
  • Een derde van de deelnemers is op de hoogte van de langetermijndoelstellingen, zoals de geplande uitbreidingen tegen 2030.

3. Informatiekanalen

  • De Grote Rede, De Zeekrant en de Krant van West-Vlaanderen zijn de meest geraadpleegde nieuwsbronnen voor informatie over de zee en haar activiteiten. 
haven zeebrugge

4. Suggesties voor betere zichtbaarheid van initiatieven op zee

  • Evenementen zoals opendeurdagen, interactieve activiteiten voor het brede publiek (zoals kookworkshops of kinderevenementen), en educatieve campagnes op scholen en via sociale media kunnen helpen om bewustzijn te vergroten.
  • Verder werd het belang benadrukt van regelmatige updates via tv-reportages, korte video's en samenwerkingen met populaire media en influencers om de aandacht vast te houden.

5. Innovatie:

  • Onderwerpen die de respondenten associëren met innovatie op zee zijn onder andere autonoom varen, aquacultuur, drijvende zonnepanelen, zero-emissie varen, en golfslagenergie.

6. Nood aan transparante communicatie:

  • Er is een vraag naar meer transparantie over de impact van economische activiteiten op het milieu en de visserij, evenals de verdere bescherming van mariene reservaten.

Deze inzichten vormen een goede basis om het grote publiek bewuster te maken van economische activiteiten op zee en de rol die het publiek hierin kan spelen. Test@sea zal hier de komende jaren verder op inzetten. Wordt ongetwijfeld vervolgd ...

Winnaar bevraging Test@Sea

Winnaar

Wie deelnam aan de enquête, maakte kans op een uniek paar kousen van gerecycleerde vissennetten. Een duurzaam gebaar dat perfect past bij onze missie voor een schonere zee.

Het paar kousen ging uiteindelijk naar Bernd Herremans. Van harte proficiat!

Offshore testactiviteiten in de Noordzee

In het kader van het project Test@Sea hebben POM West-Vlaanderen en De Blauwe Cluster ook een aantal enquêtes gelanceerd rond testactiviteiten in de Noordzee. Deze enquêtes zijn gericht op bedrijven. 

Wil je hieraan meewerken? Jouw input zal ons in staat stellen om meer inzicht te verwerven in de noden van de industrie, en zal meegenomen worden bij het ontwikkelen van toekomstige testfaciliteiten. 

Blijf op de hoogte! Schrijf je in op onze nieuwsbrief: 

We versturen ongeveer om de 2 weken een nieuwsbrief.