DDSHIP

Autonome scheepvaart is wereldwijd in volle ontwikkeling. Daar zijn heel wat redenen voor: autonome vaart is onder andere efficiënter, veiliger en duurzamer. In het project DDSHIP onderzoekt men daarom bestaande technologieën om tot een nauwkeurigere en betrouwbaardere sturing te komen.
Status
In uitvoering
Duur
mei 2024 - okt 2026
Type
DBC-project

Het project DDSHIP (Data Driven Smart Shipping) zet in op computerondersteunde en autonome navigatie door het opzetten van een nieuwe methodologie voor processtromen en een testplatform voor validatie en certificering. Dit zal gebeuren door middel van onderzoek naar:

  • accurate en robuustere weergave en situationeel bewustzijn (situational awareness) van het schip in een waterweg met druk verkeer en moeilijke weersomstandigheden;
  • nauwkeurige modellering van het werkelijke gedrag van het schip in deze complexe waterwegen met kleine kielspelingen en oevers en infrastructuur, dichtbij het schip;
  • veilige en vlotte besturing van het schip door modelvoorspellende AI-getrainde controllers die botsdetectie (collision avoidance) realiseren.

Aangezien ongevallen op waterwegen voornamelijk te wijten zijn aan menselijk handelen in combinatie met storingen van technische hard- en software of omgevingsomstandigheden, is de ondersteuning van kapiteins, loodsen of schippers aan boord van het bemand schip, of de operator vanuit een operationeel centrum op afstand op een onbemand schip, nodig. 

Dit onderzoek zal de meerwaarde bewijzen van bestaande technologieën (camera, sensoren, voorspelling van manoeuvreermodellen, routeplanning en besturing), die zullen leiden tot slimmere - nauwkeurigere en betrouwbaardere - besturing.

Meerwaarde van het project

De impact van dit project op de scheepvaartsector omvat een breed scala aan voordelen:

  • Minder ongevallen als gevolg van menselijke fouten door gegevensgestuurde controle;
  • Kleiner tekort aan maritiem personeel door de mogelijkheid om menselijke taken anders te organiseren in autonome navigatie;
  • Ontwikkeling van methodologieën voor routeplanning en kunstmatige intelligentie op basis van grondig onderzoek, waaronder de manoeuvreerbaarheid van schepen in beperkte waterwegen.
  • Bevordering van klimaatbestendig transport via water door de afhankelijkheid van bemanning te verminderen, waardoor meer ruimte beschikbaar komt voor de installatie van schonere technologieën.
  • Verbetering van sensortechnologie, met speciale aandacht voor infraroodcamera's voor botsdetectie in uitdagende omgevingscondities (mist, regen).
  • Creatie van een testomgeving voor autonome schepen (digital twin), waardoor de ontwikkeling van autonome scheepvaarttechnologie wordt ondersteund.

Partners: Waterbouwkundig Laboratorium; Universiteit Gent; en Universiteit Antwerpen

Met de steun van: VLAIO 

Contactpersoon: Eveline Buyck 

Blijf op de hoogte! Schrijf je in op onze nieuwsbrief: 

We versturen ongeveer om de 2 weken een nieuwsbrief.