Kruimelpad Home Projecten Hier kan je alle informatie vinden die je nodig hebt over de projecten van de Blauwe Cluster. Blauw toerisme Duurzame zeevoeding & mariene biotechnologie Ecosysteembenadering Hernieuwbare energie & zoetwaterproductie Kustbescherming & gebruik van minerale rijkdommen Maritieme verbinding Oceaanvervuiling & afvaloplossingen (-) Smart sea Facet Projects domain Afgelopen In uitvoering Facet Projects status (-) DBC-project DBC als partner Interclusterproject Internationaal project Nationaal project Facet Projects type FOOS Wind en golven veroorzaken structurele trillingen bij offshore constructies. Het dempersysteem hiervoor brengt actieve vermogenstrillingen teweeg die kunnen leiden tot netinstabiliteit. De partners in het project FOOS doen onderzoek naar dit fenomeen. In uitvoering DDSHIP Autonome scheepvaart is wereldwijd in volle ontwikkeling. Daar zijn heel wat redenen voor: autonome vaart is onder andere efficiënter, veiliger en duurzamer. In het project DDSHIP onderzoekt men daarom bestaande technologieën om tot een nauwkeurigere en betrouwbaardere sturing te komen. In uitvoering EVERBLUE Het EVERBLUE-project heeft tot doel de effecten van wind op moderne containerschepen die zijn afgemeerd in realistische, dichtbebouwde havenomgevingen in detail te onderzoeken. Daarbij zal gebruik gemaakt worden van windtunneltesten, CFD-simulaties en dynamische afmeeranalyses. In uitvoering PLUXIN (Plastic Flux for Innovation and Business Opportunities in Flanders) Plastic wordt in toenemende concentraties in de oceaan gevonden. Dat is een probleem, want plastic breekt slecht af. Het is dan ook van groot belang te vermijden dat er nog plastic in onze rivieren en zee terechtkomt. Het PLUXIN-project gaat na hoeveel plastic zich in de rivieren en oceanen bevindt, waar precies en wanneer het daar terecht komt. In uitvoering DIOS Olielekken kunnen een ernstige impact hebben op het milieu. Het is dan ook cruciaal om eventuele lekken zo snel mogelijk op te sporen. Binnen het DIOS-project wil men drones inzetten om olielekken in havens spontaan te detecteren en de ernst van deze lekken automatisch bepalen. Afgelopen SMARAGD Een offshore windmolenpark brengt heel wat onderhoudskosten met zich mee. De partners binnen het project SMARAGD ontwikkelen een autonoom vaartuig om goederen van en naar de windturbines te vervoeren. Bedoeling is om zo onnodige kosten te drukken. Afgelopen Supersized 4.0 In de windindustrie vindt de laatste jaren terug een zogenaamde ‘up-scaling’ trend plaats: grotere turbines worden ontworpen om het vermogen van de individuele turbines te verhogen. Vlaanderen behoort tot de koplopers op dit vlak. Dit project streeft ernaar om met behulp van gesofisticeerde uitbating en onderhoudstrategieën toe te laten onderperformantie van turbines op korte termijn te identificeren en om predictief onderhoud uit te voeren. Afgelopen BluERA (Blue Energy Resource Assessment) BluERA verbetert het inzicht in hoe een aantal verschillende technologieën voor oceaanenergie reageren op de variabiliteit van de energiebron. Bovendien zal het project belangrijke gegevens voor risicobeoordeling verstrekken die promotors en investeerders zullen helpen bij de selectie van potentiële technologieën. Afgelopen SMART-GBF In het eerst gebouwde windpark op de Thorntonbank installeerde C-Power 6 windturbines op gravity based foundations (GBF). Het project streeft ernaar om een inspectie- & monitoringstrategie voor GBF structuren uit te werken om de onderhoudskosten te beperken en de levensduur van deze structuren potentieel te verlengen. Afgelopen DataBeach Zachte maatregelen voor kustbescherming zoals duinen, strand- of vooroeversuppleties stellen specifieke uitdagingen wat betreft ontwerp en onderhoud voor overheden, studiebureaus, baggeraars en de verzekeringssector. Afgelopen SSAVE (Shared Situational Awareness for VEssels) Het doel van het SSAVE-project is om de kwaliteit van de data, de interconnectiviteit en de interoperabiliteit in de maritieme scheepvaart en binnenvaart te verbeteren. Hiertoe wordt veilige en geverifieerde directe en indirecte communicatie tussen assets gecreëerd. Afgelopen SSN (Shore Supported Navigation) Het doel van dit pilootproject is het op afstand besturen van een estuair vaartuig tussen de havens van Antwerpen en Zeebrugge. Hierbij wordt er gewerkt met een gereduceerde crew aan boord en een kapitein in een controlecentrum aan land. Afgelopen
FOOS Wind en golven veroorzaken structurele trillingen bij offshore constructies. Het dempersysteem hiervoor brengt actieve vermogenstrillingen teweeg die kunnen leiden tot netinstabiliteit. De partners in het project FOOS doen onderzoek naar dit fenomeen. In uitvoering
DDSHIP Autonome scheepvaart is wereldwijd in volle ontwikkeling. Daar zijn heel wat redenen voor: autonome vaart is onder andere efficiënter, veiliger en duurzamer. In het project DDSHIP onderzoekt men daarom bestaande technologieën om tot een nauwkeurigere en betrouwbaardere sturing te komen. In uitvoering
EVERBLUE Het EVERBLUE-project heeft tot doel de effecten van wind op moderne containerschepen die zijn afgemeerd in realistische, dichtbebouwde havenomgevingen in detail te onderzoeken. Daarbij zal gebruik gemaakt worden van windtunneltesten, CFD-simulaties en dynamische afmeeranalyses. In uitvoering
PLUXIN (Plastic Flux for Innovation and Business Opportunities in Flanders) Plastic wordt in toenemende concentraties in de oceaan gevonden. Dat is een probleem, want plastic breekt slecht af. Het is dan ook van groot belang te vermijden dat er nog plastic in onze rivieren en zee terechtkomt. Het PLUXIN-project gaat na hoeveel plastic zich in de rivieren en oceanen bevindt, waar precies en wanneer het daar terecht komt. In uitvoering
DIOS Olielekken kunnen een ernstige impact hebben op het milieu. Het is dan ook cruciaal om eventuele lekken zo snel mogelijk op te sporen. Binnen het DIOS-project wil men drones inzetten om olielekken in havens spontaan te detecteren en de ernst van deze lekken automatisch bepalen. Afgelopen
SMARAGD Een offshore windmolenpark brengt heel wat onderhoudskosten met zich mee. De partners binnen het project SMARAGD ontwikkelen een autonoom vaartuig om goederen van en naar de windturbines te vervoeren. Bedoeling is om zo onnodige kosten te drukken. Afgelopen
Supersized 4.0 In de windindustrie vindt de laatste jaren terug een zogenaamde ‘up-scaling’ trend plaats: grotere turbines worden ontworpen om het vermogen van de individuele turbines te verhogen. Vlaanderen behoort tot de koplopers op dit vlak. Dit project streeft ernaar om met behulp van gesofisticeerde uitbating en onderhoudstrategieën toe te laten onderperformantie van turbines op korte termijn te identificeren en om predictief onderhoud uit te voeren. Afgelopen
BluERA (Blue Energy Resource Assessment) BluERA verbetert het inzicht in hoe een aantal verschillende technologieën voor oceaanenergie reageren op de variabiliteit van de energiebron. Bovendien zal het project belangrijke gegevens voor risicobeoordeling verstrekken die promotors en investeerders zullen helpen bij de selectie van potentiële technologieën. Afgelopen
SMART-GBF In het eerst gebouwde windpark op de Thorntonbank installeerde C-Power 6 windturbines op gravity based foundations (GBF). Het project streeft ernaar om een inspectie- & monitoringstrategie voor GBF structuren uit te werken om de onderhoudskosten te beperken en de levensduur van deze structuren potentieel te verlengen. Afgelopen
DataBeach Zachte maatregelen voor kustbescherming zoals duinen, strand- of vooroeversuppleties stellen specifieke uitdagingen wat betreft ontwerp en onderhoud voor overheden, studiebureaus, baggeraars en de verzekeringssector. Afgelopen
SSAVE (Shared Situational Awareness for VEssels) Het doel van het SSAVE-project is om de kwaliteit van de data, de interconnectiviteit en de interoperabiliteit in de maritieme scheepvaart en binnenvaart te verbeteren. Hiertoe wordt veilige en geverifieerde directe en indirecte communicatie tussen assets gecreëerd. Afgelopen
SSN (Shore Supported Navigation) Het doel van dit pilootproject is het op afstand besturen van een estuair vaartuig tussen de havens van Antwerpen en Zeebrugge. Hierbij wordt er gewerkt met een gereduceerde crew aan boord en een kapitein in een controlecentrum aan land. Afgelopen